Suomen Antropologisen Seuran hallitus valitsi vuosikokouksessa 27.3.2024 Vuoden 2023 antropologinen teko -palkinnon* saajaksi yliopistonlehtori Maarit Forden hänen perustamansa ja Helsingin yliopistossa opettamansa dekolonisaatio-työpajan vuoksi. Työpajassa keskustellaan hyvin konkreettisesti dekolonisaatiosta paitsi antropologian oppiaineessa niin myös tieteellisessä yhteisössä, ja se on saavuttanut yleisöä myös antropologian ulkopuolelta. Työpaja voisi toimia mallina myös tiedekuntien ja yliopistojen tasolla ympäri Suomen. Dekolonisaatiosta keskusteleminen ja sen syvällinen käsittely on myös aihe, jota monet opiskelijat ovat yliopistolta toivoneet institutionaalisella tasolla, ja tähän toiveeseen Maarit Forden työpaja on ollut oiva vastaus. Lisäksi Forde on yleisemminkin, omassa tutkimustoiminnassaan edistänyt antropologiassa tärkeäksi koettua dekolonisaatio-otetta merkittävällä tavalla.

Paljon onnea – ja kiitoksia – Maarit!

* Vuoden antropologinen teko -palkinto voidaan myöntää joko yksilölle tai ryhmälle, ja sen perusteena tulee olla jokin seuraavista:

• antropologisen tutkimuksen ja sen mahdollisuuksien edistäminen
  • antropologisen tutkimuksen näkyväksi tekeminen
  • antropologisen näkökulman tarjoaminen yhteiskunnalliseen keskusteluun
  • antropologian opetuksen merkittävä kehittäminen
  • muu perusteltu syy