Suomen Antropologinen Seura järjestää 4.4.2022, klo 17-19 ilmaisen elokuvanäytöksen Kino Reginassa, Keskuskirjasto Oodissa.

Dokumenttielokuva Luomakunnan vartijat: Tarinoita ihmiskunnan kehdosta (1h15min) sijoittuu Turkanaan, karuun puoliaavikkoiseen maisemaan Pohjois-Keniassa, jota kutsutaan ihmiskunnan kehdoksi. Täällä hiekan ja piikkipensaiden keskellä elää Daasanach-paimentolaiskansa, joiden perinteisten eläintarinoiden villieläimiä ei alueella enää juuri ole. Elokuvan päähenkilö, Helsingin yliopiston etnobiologi Álvaro Fernández, saapuu alueelle tutkimaan ihmisten luontosuhdetta ja päätyy vastakkain ilmastonmuutosta, perinteitä, konfliktia ja arkista selviämistä pohtivien kysymysten kanssa.

Keitä me olemme sanomaan mikä on oikein ja mikä väärin?

Kino Reginassa järjestettävässä näytöksessä elokuvan esittelee ensin ohjaaja Iiris Härmä. Kuulemme lisäksi kommentteja antropologi Jenni Mölkäseltä. Tapahtumassa on yleisökeskustelu, jonka puheenjohtajana toimii Suomen Antropologisen Seuran puheenjohtaja Jukka Jouhki.

Iiris Härmä tunnetaan taiteellisesti korkeatasoisista dokumenttielokuvistaan, jotka ovat käsitelleet ajankohtaisia ja ajattomia aiheita, kuten nuorten syrjäytymistä, yksinäisyyttä, sukupuolten tasa-arvoa, kehitysyhteistyötä, tekoälyn aikaa ja luonnon suojelua. Elokuvia on esitetty ympäri maailmaa festivaaleilla ja televisiokanavilla ja ne ovat voittaneet monia palkintoja mm. arvostetun Margaret Mead Filmmaker Award -palkinnon.

Jenni Mölkänen on antropologi, joka on tutkimuksessaan keskittynyt laajamittaisiin, luontoa ja luonnonvaroja organisoiviin ympäristönsuojeluprojekteihin Koillis-Madagaskarilla. Parhaillaan hän työskentelee Koneen säätiön rahoittamassa Ilmastokriisi ja uskonnollinen muutos Saharan etelänpuolisessa Afrikassa -projektissa.

Tervetuloa mukaan katsomaan elokuvaa, kuuntelemaan mielenkiintoisia näkökulmia kommenteissa ja osallistumaan yleisökeskusteluun!