Suomen Antropologinen Seura myönsi 30.3. Vuoden 2022 antropologinen teko -palkinnon Siru Auralle hänen esikoisromaaninsa ”Myötäjäiset” johdosta. Kirja on edistänyt antropologian näkyvyyttä, ja on ensimmäinen romaani, jossa pääosassa on suomalainen antropologi.

Romaani on kirjoitettu poikkeuksellisella syvällisyydellä ja ymmärryksellä intialaisesta kulttuurista ja yhteiskunnasta.

Auran tarkkanäköinen ja herkkä kuvaus paikallisista perinteistä, sosiaalisista suhteista, naisten asemasta, avioliiton merkityksestä ja tietenkin antropologisen kenttätyön iloista ja haasteista on informatiivinen ja mukaansatempaava.

Aura on itsekin tehnyt tutkimusta Intiassa, ja hänen väitöskirjansa vuodelta 2008 sivuaa kirjan teemoja. Lukija siis oppii paljon Intiasta – ja suorastaan sukeltaa koskettavaan ja jännittävään draamaan.

Kirja herättää lukijan pohtimaan syvällisiä kysymyksiä ei pelkästään Intiasta vaan ylipäätään elämästä ja yhteiskunnasta. Se on myös kirja, joka osoittaa antropologian merkityksen – ja rajallisuuden – ihmisten välisen vuorovaikutuksen ja kulttuurin ymmärtämisessä.

Seura kiittää Siru Auraa siitä, että hän on tuonut antropologiaa laajemman yleisön tietoisuuteen. Toivomme, että tämä tunnustuspalkinto rohkaisee muitakin kirjailijoita kirjoittamaan antropologian ja kulttuurien moninaisuuden merkityksestä, myös fiktiivisesti.