Suomen Antropologisen Seuran palkinto vuoden 2019 parhaasta antropologisesta pro gradu -tutkielmasta jaettiin 1.6.2020. Palkinto myönnettiin Helsingin yliopistosta valmistuneelle Johanna Saviniemelle tutkielmasta Diversity without Legitimacy: Gender, Discourse and Recognition of Transwomen in Malaysia. Voittajan valitsi professori Laura Stark Jyväskylän yliopistosta. Starkin mukaan kaikki ehdokkaina olleet gradut olivat korkealaatuisia. Saviniemen tutkielma täytti kuitenkin parhaiten asetetut kriteerit.

Stark perustelee valintaansa erityisesti Saviniemen nyansoidulla teorian käytöllä sekä tutkimuskysymyksen, empiirisen materiaalin ja teorian onnistuneella vuoropuhelulla. Lisäksi Saviniemen tutkimustulokset ovat relevantteja sekä teoreettisesti että käytännössä. Starkin omin sanoin:

”Johanna Saviniemen pro gradun aihe oli transsukupuoliset naiset (mak nyah) Kuala Lumpurissa, Malesiassa. Tutkielma kysyi ja eksplisiittisesti vastasi kysymykseen, kuinka sosiaalisesti heterogeeninen ryhmä malesialaisia LGTB aktivisteja on omaksunut ja sisäistänyt globaalin transgender -termin vastustaessaan marginalisaatiota ja väkivaltaa. Hänen analyysinsä nojaa haastattelujen ja osallistuvan havainnoinnin varaan. Työn teema sekä kenttätöiden suorittaminen Malesiassa olivat kunnianhimoisia. Saviniemen pro gradu esitti hienovaraisesti teorioita, jotka olivat relevantteja hänen tutkimuskysymyksillensä. Hänen tutkimustuloksensa ovat erittäin relevantteja transsukupuolisten naisten terveydenhuoltoon, sosiaaliseen valtuuttamiseen ja diversiteettiin pohjautuviin ihmisoikeuskäsityksiin.”

200 euron arvoinen gradupalkinto jaettiin Seuran toimesta ensimmäisen kerran vuonna 2017.

Suuret onnittelut Johanna Saviniemelle Seuran puolesta!

Laura Starkin lausunto gradupalkinnosta 2019

Katso video Facebookista.