Suomen Antropologinen seura jakoi Vuoden 2019 antropologinen teko –palkinnon vuosikokouksessaan 12.3.2020.

Palkinnon sai etnografinen filmifestivaali Cultureels. Perusteluina olivat antropologian ja etnografisten menetelmien tunnetuksi tekeminen etnografisten elokuvien muodossa.

Vuonna 2019 ensimmäisen kerran järjestetty Cultureels oli Helsingin yliopiston antropologian opiskelijoiden projekti, jossa etnografinen elokuva valtasi Kino Engelin pitkäksi viikonlopuksi vaikuttavan elokuvakokoelman voimin. Mainostustaan myöten tyylillä ja taidolla toteutettu pieni mutta varteenotettava elokuvafestivaali esitteli tyylikkään kirjon uudempaa etnografista elokuvaa niin suomalaisilta kuin ulkomaalaisilta elokuvantekijöiltä.

Festivaali toi tuoretta etnografista elokuvantekoa raikkaalla otteella toteutetun yleisötapahtuman muodossa aivan Helsingin keskustaan, suositulle paikalle. Se osoitti myös antropologian ulkopuoliselle yleisölle, että etnografia taipuu moneen; ja että elokuvan ja etnografian liitto on validi taidemuoto, joka tavoittaa ihmisiä kertomalla asioista kiinnostavalla otteella.

Cultureels järjestetään uudelleen vielä tänäkin vuonna. Lisätietoa festivaalin nettisivuilta: www.cultureels.com

Vuoden antropologinen teko –palkintoa on jaettu vuodesta 2018 lähtien. Palkinto voidaan myöntää joko yksilölle tai ryhmälle, ja sen perusteena tulee olla jokin seuraavista: antropologisen tutkimuksen ja sen mahdollisuuksien edistäminen, antropologisen tutkimuksen näkyväksi tekeminen, yhteiskunnalliseen keskusteluun osallistuminen antropologina, antropologian opetuksen merkittävä kehittäminen tai jokin muu perusteltu syy.

Lämpimät onnittelut Cultureelsin väelle!

Puheenjohtaja Mari Korpela luovuttaa kunniakirjan Cultureelsia edustaville Annika Lepistölle, Laura Kippolalle ja Janne Vasaraiselle.