Suomen Antropologinen seura jakoi Vuoden 2018 antropologinen teko –palkinnon vuosikokouksessaan 4.3.2019.

Palkinnon sai Tampereen yliopiston yliopistonlehtori Susanne Dahlgren. Perusteluina olivat antropologisen tutkimuksen hyödyntäminen konfliktien ratkaisemisessa ja yhteiskunnalliseen keskusteluun osallistumisessa.

Jemeniä pitkään tutkinut Susanne Dahlgren on esimerkillisellä tavalla käyttänyt tietojaan ja näkemyksiään Jemenin mittaamattomia kärsimyksiä aiheuttaneen sisällissodan ratkaisemiseksi laatimalla laajalti huomiota herättäneen rauhansuunnitelman. Hän on myös osallistunut Jemenin sodasta käytävään julkiseen keskusteluun yleistajuisin artikkelein ja antanut asiantuntevia lausuntoja viestimille asiasta sekä Suomessa että ulkomailla. Dahlgrenin Jemenin rauhantyön eteen tekemä työ on tärkeää, merkittävää ja vaikuttavaa, ja se käyttää antropologista erityisosaamista erinomaisella tavalla.

Vuoden antropologinen teko –palkintoa on jaettu vuodesta 2018 lähtien. Palkinto voidaan myöntää joko yksilölle tai ryhmälle, ja sen perusteena tulee olla jokin seuraavista: antropologisen tutkimuksen ja sen mahdollisuuksien edistäminen, antropologisen tutkimuksen näkyväksi tekeminen, yhteiskunnalliseen keskusteluun osallistuminen antropologina, antropologian opetuksen merkittävä kehittäminen tai jokin muu perusteltu syy.

Lämpimät onnittelut Susanne Dahlgrenille!